1. ALEGE NUMELE BLOGULUI ȘI AL DOMENIULUI
Numele pe care îl alegi pentru blogul tău este foarte important – cu el rămâi! Trebuie să îți pui două întrebări: Care va fi numele blogului tău? Care va fi numele domeniului? Răspunsul este un nume/domeniu care să fie:
2. CUMPĂRĂ DOMENIUL ȘI ALEGE SERVICIUL DE HOSTING
Ai ales numele domeniului? Ai verificat dacă este disponibil? (poți face asta foarte simplu aici: https://www.whois.net/) Atunci poți cumpăra domeniul tău! Poți alege un domeniu .ro, .net, .org, .info etc, dar fiind pe piața din România și pornind de la premisa că vrei un blog care să se afirme în timp și nu este doar o pasiune trecătoare, sfatul meu este să investești într-un domeniu .ro. Te poți informa despre tot ceea ce înseamnă un domeniu .ro aici: http://www.rotld.ro/
WORDPRESS vs BLOGGER/BLOGSPOT
Eu recomand platforma wordpress, care este folosită de majoritatea bloggerilor, este de încredere și foarte simplu de folosit. Deși pare un proces complicat, instalarea platformei wordpress este un procedeu foarte simplu, care durează mai puțin de 5 minute și despre care poți citi mai multe aici: https://codex.wordpress.org/Getting_Started_with_WordPress
Desigur, dacă încă nu te simți pregătit pentru propriul tău domeniu sau nu dorești să investești la început, poți oricând opta pentru un domeniu gratuit wordpress sau blogger (blogspot). În cazul platformei blogger, totul este gratuit și blogul tău va fi funcțional în doar câteva minute: te loghezi pe https://www.blogger.com folosind adresa ta de gmail.
3. DESIGN / TEMA
Design-ul blogului tău culinar ar trebui să fie la fel de “apetisant” pentru cititorii tăi ca rețetele pe care urmează să le postezi. Poți alege o temă gratuită pentru wordpress sau blogger, pe care le găsești ușor pe google căutând “free blogger/wordpress themes” însă acestea sunt foarte comune, nu pot fi personalizate decât într-o foarte mică măsură, te limitează foarte mult și fiind gratuite, există șanse foarte mari să fie deja folosite de alți bloggeri din nișa ta.
O temă special concepută pentru un blog culinar costă între 20-60 dolari și poate fi personalizată mult mai ușor în funcție de dorințele tale. Uite câțiva pași simpli pe care îi poți respecta pentru a-ți personaliza blogul:
4. ALEGE CU GRIJĂ PRIMELE ARTICOLE POSTATE
E momentul să îți faci marele debut în lumea culinară online! Ce trebuie să ai în vedere?
5. DESCHIDE UN CANAL DE YOUTUBE în 3 pași simpli:
Dacă unul din planurile tale este să incluzi și rețete video în blogul tău culinar, un canal YouTube îți este absolut necesar. YouTube este cea mai simplă modalitate de a încărca videoclipurile tale gratuit și de a le integra apoi în postările tale de pe blog.
Din acest moment ai un blog perfect funcțional și un canal de YouTube care așteaptă rețetele tale video, mai trebuie să te ocupi de pagina de Facebook oficială a blogului, de contul de Instagram, Twitter și alte rețele sociale pe care dorești să le folosești. Sfatul meu este să folosești numele ales pentru blog pe toate rețelele sociale, astfel cititorii te vor repera foarte ușor, oriunde. Spor la creat conținut!
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
În momentul în care decizi că vei fi blogger culinar, trebuie să înțelegi că activitatea ta nu se limitează doar la a pregăti rețete și a le scrie ca într-o carte de bucate. Pentru a fi un blogger sau vlogger de succes, trebuie să intuiești ce subiect ar rezona cel mai bine cu audiența ta într-un anumit moment deoarece acest lucru îți va aduce un indice mai mare de interacțiune. Uite câteva sfaturi care te vor ajuta să creezi conținut pentru platforma ta.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Rețelele sociale, Facebook în mod special, sunt cele mai bune prietene ale oricărui blogger culinar. Ai un blog frumos, aranjat și îngrijit? Ai cumpărat cele mai bune ingrediente și te-ai străduit să faci rețete apetisante? Ai făcut fotografii atât de frumoase încât îți fac poftă chiar și ție? Atunci trebuie să folosești diferitele rețele sociale pentru a promova conținutul blogului tău.
Nu putem discuta despre rețele sociale fără a vorbi despre mamutul care este Facebook. Dacă la început Facebook era o simplă platformă socială unde ne găseam foștii colegi de liceu, în cazul blogului Teo’s Kitchen, peste 70% din trafic are ca sursă Facebook. Dacă este atât de important, trebuie să știm cum, ce, când postăm pe Facebook pentru a ne ajuta blogul.
Chiar dacă este mai puțin folosit în România pentru promovarea blogurilor și mai degrabă pentru a share-ui conținut personal, Instagram te poate ajuta să îți faci blogul cunoscut.
Este una dintre cele mai bune surse de inspirație la nivel mondial și locul unde găsești absolut orice ai nevoie, așa că ai mai jos câteva trucuri care să te ajute să postezi eficiente pe Pinterest.
Indiferent de rețeaua socială despre care vorbim, elementul comun și foarte important este CONSECVENȚA, care îți oferă credibilitate și te ajută să strângi în jurul tău o comunitate.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
“Cum să scriu un text bun?” “Cum structurez articolul?” “Ce nu trebuie să lipsească dintr-un articol bun?” “Ce trebuie să evit într-un articol bun?” Toate acestea sunt întrebări pe care orice blogger culinar începător și le va pune de fiecare dată când are în față o postare nouă. Tu nu trebuie să faci zeci de experimente cum am făcut eu, trebuie doar să urmezi 3 pași simpli.
Este de multe ori mai importantă decât rețeta în sine, pentru că este “cârligul” care îi ține pe cititori pe blog și îi face dornici să citească mai departe. Gândește-te că o rețetă de papanași este pe minim 100 de bloguri culinare. Rețeta ta trebuie să conțină ceva special pentru a fi citită. Dacă scrii o introducere suficient de bună pentru ca cititorul să își dorească să vadă și rețeta, ai reușit pe jumătate să scrii un articol bun!
Oferă cât mai multe detalii pentru a face diferența între blogul tău și alte bloguri culinare. Să luăm exemplul rețetei de papanași, care este foarte populară și o regăsim în aproape acceași formă pe diverse bloguri. Detaliile pe care le oferim cititorului fac însă diferența între o postare și alta.
Așa cum spuneam mai sus: cititorii tăi vor să primească informații relevante, să învețe lucruri noi, să simtă că vizita pe blogul tău a fost o experiență utilă nu doar pentru a nota o rețetă nouă. Link-urile incluse în articol te ajută din mai multe puncte de vedere.
LINK-URILE INTERNE, respectiv cele care conduc cititorii în alte pagini de pe blogul tău, îi ajută să descopere rețete noi și îi țin mai mult timp pe blogul tău, dându-le șansa să te cunoască mai bine. Ai postat o rețeta de Biscuiți cu vanilie? Trimite cititorii și spre rețeta de Biscuiți cu cacao, printr-o simplă referință “Nu ești fan vanilie? Nu-i nimic, am pentru ține o rețetă de Biscuiți cu cacao perfecți alături de un pahar de lapte rece”
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Ce face diferența dintre un blog culinar și un altul? Dacă reușim să îi facem să citească un articol, cum îi facem pe utilizatori să revină? Cum aducem cititorii de pe rețetele de socilizare pe blog? Cum îi fidelizam? Despre toate acestea vorbim în articolul de azi.
Cei mai mulți dintre cititorii unui blog (și voi vă veți regăsi în acest pattern) citesc cu mare atenție un subiect, se informează, îl salvează eventual pentru mai târziu, dar nu fac nimic pentru a-l pune efectiv în acțiune – take action. Pentru a atrage cititorii să se implice, să interacționeze cu noi, să ne încerce rețetele, apelăm la strategii sau mici trucuri numite “call to action”, menite să îi impulsioneze și să îi motiveze. Ce presupune pe scurt CTA sau call to action? Să le spui cititorilor ce trebuie să facă în continuare pentru a interacționa cu tine și conținutul blogului tău. invita cititorii sa lase comentarii “Cum ai pregăti tu această rețetă?” “Care este rețeta ta preferată pe baza de ton?”, “Dacă ar trebui să alegi între o prăjitură cu fructe si una cu ciocolată, ce ai alege și de ce?”
CTA ar trebui să fie mereu legat de conținutul/articolul/rețeta pe care tocmai le-ai postat pe blog sau le-ai distribuit pe rețelele de socializare. Nu uita să ai mereu în minte țelurile tale pe termen lung: să creezi o comunitate în jurul tău, să încurajezi cititorii să îți fie aproape și să te cunoască mai bine, să îi încurajezi să îți încerce rețetele și să le distribuie mai departe prietenilor lor, prin intermediul rețelelor de socializare.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Sunt luni și zile în care articolele și ideile de rețete curg atât de ușor încât ne gândim că nu vor încăpea pe blog. Dar sunt și zile în care inspirația nu ne e cea mai bună prietenă. Despre asta vorbim azi, dragi bucătari din plăcere și bloggeri culinari la început de drum – CE POSTĂM CÂND NU AVEM CE POSTA?
Însă imaginația ta de “bucatar de plăcere cu mici probleme de inspirație azi” nu trebuie să se opeasca la cele trei sugestii din acest articol. Te poți gândi și la alte soluții pentru a genera conținut de calitate pe blogul tău culinar, chiar dacă nu este o rețetă nouă.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Ești bucătar din plăcere? Urmărești rețetele ca la carte și preparatele îți ies perfect de fiecare dată? Ai început deja un blog culinar sau te gândești să începi unul cât de curând? Atunci află că blogul este un spațiu personal și nu un site de rețete și nici o carte de bucate! Învață cum să transformi blogul tău dintr-o simplă carte de bucate online într-un blog culinar cu personalitate! Ce trebuie să ofere blogul tău în plus față de o simplă carte de bucate și ce îl face deosebit față de un rețetar de pe internet? Află mai jos!
Nu uita să completezi rubrica de bio sau “despre mine” de pe blog, astfel încât cititorii să te poată cunoaște personal. Sentimentul de familiaritate pe care îl dai publicului tău îl va determina să se întoarcă la blogul tău și vă va ajuta să vă construiți o relație de prietenie, dincolo de rețetele pe care le-ai publicat pe blog!
În activitatea de blogger culinar, una dintre întrebările cele mai frecvente, este “de unde mă inspir”? Desigur, cu toții am vrea să postăm numai rețete 100% originale, create de mintea noastră strălucită și imaginația noastră spectaculoasă. Dar trebuie să fim realiști: suntem în 2017, gaura din macaroană a fost inventată deja! Ce putem face însă? Să ne inspirăm din diverse surse pentru a da un boost de energie imaginației noastre, astfel încât să obținem un conținut de calitate, original, care ne poartă amprenta personală.
Un dezavantaj al Pinterest-ului vine însă tocmai din cantitatea imensă de informații și idei pe care le oferă: tindem să salvăm prea multe rețete, astfel că vor fi unele care, deși ne-au plăcut, vor rămâne pe board o eternitate, fără a ajunge și în bucătăriile noastre. Așa că, e foarte important să organizați foarte bine rețetele și ideile de pe Pinterest.
Pentru că mâncarea este una dintre marile pasiuni ale omenirii, vei găsi surse de inspirație pentru blogul tău culinar în fiecare colț de lume, în fiecare clipă din viața ta, trebuie doar să fii pregătit să transformi ingrediente, foi vechi cu rețete sau rețete moderne de pe o aplicație de pe telefon în conținut de calitate pentru blogul tau.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Ești bucătar din plăcere și vrei să devii blogger culinar? Atunci pregătește-te să fii omul bun la toate! Trebuie să fii un bucătar foarte bun, apoi un fotograf cât de cât priceput, un editor video cu oarecare skill-uri, un bun scriitor, un om de relații cu publicul, un social media manger și câte și mai câte! Dar un lucru este cert: dacă știi să gătești și vrei să îți pui foarte bine în lumină preparatele, TREBUIE să faci poze apetisante.
iMovie este varianta puțin mai avansată a lui Movie Maker, în lumea Apple. Este un editor simplu de folosit, accesibil pentru editările de zi cu zi, cu o interfață prietenoasă. iMovie este popular pentru că îți permite să accesezi clipuri de pe o varitate mare de device-uri, editarea este rapidă și accesibilă de pe telefon, tabletă, laptop, iar la final, video-ul poate fi exportat direct pe YouTube sau în iCloud, facilitând astfel distribuirea filmulețului pe toate rețelele sociale și pe blog.
Da, știu că pare complicat! Dar așa cum pofta vine mâncând, aptitudinile tale de editare foto-video
vin și ele pe măsură ce exersezi tot mai mult. De altfel, pe măsură ce avansezi, alegerea programului
de editare care ți se potrivește cel mai bine va veni absolut natural. Mult spor!
Mărcile întegistrate și mărcile de comerț aparțin proprietarilor de drept. Utilizarea lor în acest tutorial are doar scop de prezentare a funcționalității aplicațiilor și de ilustrare a procedeelor descrise în cuprinsul acestui text.
Potrivit unui studiu făcut de Google, gătitul este unul dintre cele mai populare subiecte pe care utilizatorii le caută. Un blog este o modalitate de a documenta rețetele și încercările culinare pentru uzul personal – le ai mereu la îndemână oriunde ai fi, fără să porți caietul cu rețete după tine, dar și pentru a-ți împărtăși pasiunea cu alți foodies.
Întrebarea este - facem rețete clasice, text plus foto sau facem rețete video? Dacă și tu ai în față aceeași dilemă și nu știi dacă vrei să fii blogger sau vlogger îți prezentăm în acest articol câteva argumente pro și contra care te vor ajuta să te decizi.
FOOD BLOGGING. În varianta lui clasică, blogging-ul de food înseamnă rețete scrise, cu introducere,
ingrediente, tips and tricks, mod de preparare detaliat și, de cele mai multe ori, însoțit de fotografii pas cu pas ale
procesului tehnologic sau cel puțin ale preparatului final. Acestea îți oferă foarte mult spațiu pentru exprimare,
mai ales dacă te simți și te exprimi mai confortabil în scris și ai trac în fața camerei. Poți ilustra articolul
tău și cu alte fotografii, care nu țin de rețetă, dar au legătură cu subiectul tratat în introducere. De exemplu, poți
posta o poză cu bunica ta de la care ai rețeta de cornulețe. Cititorii relaționează foarte bine cu acest tip de conținut
care adduce o notă emoțională și personală.
Scrisul îți dă posibilitatea să dai foarte multe detalii legate de rețetă pe care le poți structura astfel încât să fie foarte
ușor de urmărit de către cititori. În plus, rețeta scrisă se poate tipări foarte ușor de către cei care sunt obișnuiți să
gătească având în față o rețetă, pe o foaie de hârtie. Da, deși suntem în era ultra-tehnologiei, foarte mulți cititori preferă
rețetele în varianta clasică, în special când e vorba de rețete complicate, cu foarte mulți pași de preparare, pe care e mai
simplu să îi ai în față de cât să dai stop/play unui video.
Același scris este și cel care îți poate trage blogul în jos, în loc de a-l pune în valoare. Așa cum unii oameni au trac în fața
camerei, alți oameni se exprimă mai greu în scris. De aceea e foarte important să faci încercări în ambele sensuri, ca să vezi
ce stil ți se potrivește mai bine: o rețetă scrisă la obiect și însoțită de varianta ei video, sau un articol în toată regula,
în care rețeta este o componentă foarte importantă, alături de textul și fotografiile care o însoțesc.
Fotografiile sunt foarte importante în cazul rețetelor clasice. Cu cât mai multe fotografii din timpul preparării, cu atât mai
bine. Asta înseamnă, ca și resurse, că ai nevoie de un aparat foto, pentru început unul ușor de folosit și apoi, pe măsură
ce capeți experiență, un DSLR profesional. Desigur, investiția într-un aparat profesional înseamnă nu doar că mâncarea ta
delicioasă va fi foarte bine pusă în valoare, dar și că îl vei putea folosi pentru a filma rețete video când simți că e
momentul potrivit.
FOOD VLOGGING. Rețetele video implică de regulă de 2 ori mai mult timp decât cele foto. La o rețetă foto
trebuie să te oprești la fiecare pas al preparării pentru a face fotografii, în cazul filmării vei începe însă să cauți
cadrul perfect. Pentru început, îți sugerez să nu adaugi video la fiecare rețetă, dar poți începe cu cele mai simple, cu
mai puțini pași de preparare, astfel încât filmarea să meargă cât mai simplu și totodată să îți fie mai ușor apoi să
editezi video materialul.
Ține însă cont că o rețetă video va adăuga un plus de valoare blogului tău culinar. Se spune că o fotografie face cât 1000 de
cuvinte. Gândește-te ce poate face un material video! Acum trebuie să decizi dacă dorești să faci rețete video în care se
văd doar ingredientele și modul de preparare pe un fond musical sau dorești ca publicul să asocieze fața și vocea ta
rețetelor tale. Din nou, alegerea este a ta, în funcție de încrederea pe care o ai în fața camerelor, dar și de resursele
pe care le ai la îndemână. Filmezi cu 1-2-3 camere? Ai ajutor sau filmezi singur? Ai experiența necesară pentru a edita
video un anumit tip de rețetă?
Numai încercând ambele tipuri de rețete video vei găsi stilul care ți se potrivește, dar și la care publicul tău răspunde cel
mai bine.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Chiar dacă blogul tău culinar a început din pasiunea ta pentru gătit, cu cât vei investi mai mult timp și resurse în
el, cu atât îți va ocupa mai mult timp. Și atunci începi să te întrebi: cum aș putea monetiza blogul? Chiar dacă nu
ai pornit la drum având în minte un oarecare profit, acesta este totuși o forță motivatoare, pentru că food blogging-ul
este o pasiune destul de costisitoare. Ingredientele alese, props de tot felul, lumini, un aparat foto profesional,
o cameră video, domeniul, hosting-ul, toate trebuie acoperite. Așa că azi vom discuta despre cum îți poți monetiza
blogul și care sunt cele mai folosite variante de către bloggerii culinari.
CONȚINUTUL DE CALITATE. Înainte de a te aștepta să ai un profit, oricât de mic, din blogul
tău, trebuie să te asiguri că blogul culinar este unul de calitate, cu un conținut foarte bine ales.
Nu putem pune căruță înaintea cailor! Așa că, înainte de toate, trebuie să ai un conținut foarte bine ales:
fotografii de calitate, rețete testate și sigure, un text foarte bine scris și cu atenție pentru ceea ce
doresc să citească vizitatorii tăi. Fii pregătit să răspunzi mereu la întrebările cititorilor, astfel vei
construi o comunitate în jurul blogului tău. Odată ce blogul tău e foarte bine pus la punct, ai o
comunitate în jurul tău, ai postat destul de multe rețete, este momentul să te gândești la primul tău
profit din blog.
PROGRAMELE DE AFILIERE sunt programe prin care tu primești comision pentru produsele care
sunt vândute prin intermediul blogului tău, fie direct, fie prin link-uri. De exemplu, dacă atașezi
cuvântului “tigaie” din blogul tău un link de afiliere către un site care vinde tigăi, vei primi un
anumit comision pentru produsele care sunt cumpărate de vizitatorii care au cumpărat urmând link-ul tău.
Trebuie doar o simplă căutare pe Google pentru a găsi site-uri care oferă programe de afiliere.
PPC – sau programele/aplicațiile Pay Per Click – ești plătit în funcție de click-urile pe care
vizitatorii le fac pe reclamele de pe blogul tău. Este cea mai simplă și mai rapidă modalitate prin care îți
poți monetiza blogul: se setează rapid și nu trebuie să le întreții în niciun fel. Motoarele de căutare Google,
Bing sau Yahoo doresc să direcționeze traficul către site-urile care le plătesc publicitate și sunt dispuși să
împartă profitul cu ține.
Cel mai simplu și rapid tool este Google AdSense . Trebuie doar să îți faci un cont ca
AdSense publisher, apoi să dai copy-paste codului generat automat de Google pe blogul tău. Din momentul
în care ai legat Google AdSense de blogul tău, Google va începe să afișeze reclame relevante pentru
cititorii tăi. Astfel, faci bani în fiecare zi, fără a depune efort. Efortul tău este de a avea un blog de
calitate, cu mulți vizitatori.
Chitika – este un program foarte asemănător cu Google AdSense, doar că ține de Yahoo ca
motor de căutare, nu de Google. Trebuie și aici să ai un cont de publisher pe care să îl conectezi de
blogul tău, iar apoi Yahoo va afișa reclame relevante cititorilor tăi, atât în funcție de nișa blogului
tău (reclame legate de mâncare, promoții din supermarket etc), dar și în funcție de căutările pe care
cititorii tăi le-au făcut în motorul de căutare Yahoo în trecut.
DIRECT MARKETING sau newsletter – o dată ce ai o bază de cititori constanți (poți monitoriza
vizitatorii folosind Google Analytics) poți începe să le colectezi adresele de mail, pentru a le putea
trimite mail-uri colective. Este foarte important să faci un newsletter de calitate, pe care cititorii
să îl primească cu interes, nu să îl treacă în categoria SPAM. Datorită multitudinii de e-mail-uri de
tip spam, cititorii pot fi rezervați în a-și da adresele de mail. Una dintre metodele prin care îi poți
încuraja să o facă, este să le oferi ceva gratuit. De exemplu un e-book gratuit cu 10 rețete de
cheesecake.
AFFILIATE vs OWNER – în loc să primești un commision pentru produsele pe care le vinzi
prin intermediul blogului tău, ai putea vinde direct, propriile tale produse. Poți face de exemplu o
carte de bucate pe care cititorii o pot descărcă contra unei sume modice. Poți să strângi în acest
ebook rețete care nu sunt pe blog și cititorii le pot vedea exclusiv în carte. Aceasta este doar o
idee de produs propriu pe care l-ai putea vinde pe blogul tău, însă posibilitățile sunt nenumărate,
odată ce ai un public bine stabilit.
MUNCA DE FREELANCER – poți să folosești blogul tău ca un portofoliu pentru a munci ca
freelancer. Foarte multe site-uri de rețete dar și companii, extrenalizeaza această parte a activității
lor, deci poți concepe rețete pentru reviste, alte site-uri etc. Deși munca poate părea copleșitoare:
2-3 rețete pe săptămâna pentru blogul tău și alte 2-3 rețete ca și colaborator, este cea mai sigură
variantă pentru a avea un venit constant până când blogul tău începe să se pună pe picioare.
REȚETE SPONSORIZATE – sau rețetele cu plasare de produs, sunt cea mai sigură sursă de venit
în ceea ce privește un blog culinar. Chiar dacă la început colaborarile vor fi de tip barter,
respectiv vei fi recompensat în produse pentru munca ta, este un bun început. Practic, tu îi oferi unui
brand/producător de produse legate de food, o rețetă personalizată și îi expui produsul cititorilor tăi.
Trebuie să alegi însă cu grijă produsele pe care le promovezi, pentru a nu pierde încrederea pe care
cititorii o au în recomandările tale.
Fiecare dintre metodele de a-ți monetiza blogul expuse mai sus sunt de fapt piesele unui puzzle complex,
pe care le poți completa rând pe rând, pe măsură ce blogul tău culinar este din ce în ce mai cunoscut și
comunitatea pe care ai reușit să o strângi în jurul tău este mai numeroasă și mai interactivă. Mult
spor, bucătarule din plăcere, în a transformă pasiunea ta într-o sursă de venit!
Dacă ești bucătar din plăcere, ai un blog și vrei să ajungi departe cu pasiunea ta, atunci unul dintre cele mai importante lucruri
pe care le poți face, este să îți urmărești îndeaproape cititorii. Cea mai simplă metodă de a monitoriza traficul blogului tău și
comportamentul cititorilor este Google Analytics. El este un tool gratuit, care te poate ajuta cu:
Contul Google. Pentru a începe să folosești Google Analytics, ai nevoie de un cont Google, pe care îl creezi
foarte simplu cu o adresă de Gmail. Dacă ai deja un cont Google, accesează analytics.google pentru a-ți crea un cont în această
aplicație. Apoi nu rămâne decât să instalezi Google Analytics pe blogul tău și să începi să “citești datele”. Meniul Analytics
este unul stufos, așa că vom trece împreună prin termeni și cum îi interpretăm în folosul blogului nostru.
Sessions – se referă la numărul de sesiuni dintr-o anumită perioadă/zi. Perioada pentru care analizăm datele
se setează simplu, din colțul dreapta sus al aplicației Google Analytics. O sesiune este intervalul de timp în care un
utilizator/cititor este implicat activ pe blogul tău – citește articolul, listează rețeta, accesează reclamele etc.
Pageviews – sau numărul de ori în care o pagină este vizualizată într-o anumită perioadă/zi. Atenție! Și
vizualizările repetate ale unei pagini sunt contorizate.
Users – sau utilizatori, sunt persoanele care au cel puțin o sesiune pe blogul tău în perioada selectată de
timp. Datele afișate în “users” includ atât vizitatorii noi, cât și pe cei care se întorc pe blogul tău.
Bounce Rate – procentul vizitelor unui vizitator pe o singură pagină. Adică vizitele în care persoana respectivă
a părăsite site-ul direct de pe pagina pe care a intrat, fără a interacționa cu site-ul. Ne dorim un bounce-rate cât mai mic.
Un bounce-rate mare ne spune că articolele nu sunt suficient de interesante pentru a capta atenția cititorului și de aceea trebuie
să mai lucrăm la acest aspect.
Average Session Duration – durata de timp pe care un vizitator o petrece pe blogul tău într-o sesiune.
Pages/Sessions – media paginilor vizualizate de un vizitator pe durata unei sesiuni. Atenție! Sunt
contorizate și vizulizările multiple ale aceleiași pagini.
% New Sessions – procentul vizitatorilor noi din totalul vizitelor de pe blog, într-o anumită perioadă.
Acest procent este unul estimativ.
AUDIENCE – aceasta este una dintre secțiunile cele mai importante din Google Analytics pentru un
blogger și secțiunea pe care o vei folosi cel mai intens.
ACQUISITION – este secțiunea în care vei vedea de unde provin vizitatorii tăi. Această secțiune este foarte bine structurată pentru a-ți oferi toate informațiile de care ai nevoie. Cea mai multă informație o găsim în secțiunea CHANNELS, unde informația stufoasă din acquisitions este împărțită între social, direct, organic search, referrals și email.
SITE CONTENT – în această secțiune ne interesează în mod special all pages și landing pages, pentru a înțelege
unde exact pe blog ajung vizitatorii (din exterior) și care pagini sunt cele mai vizitate (odată ce vizitatorul este deja pe
blog).
DASHBOARDS – sau tabloul de bord este o secțiune pentru avansați, însă o dată ce stăpânești Google Analytics,
te vei descurca și aici fără probleme. În dashboard poți păstra tabele, statistici și grafice ale datelor blogului tău,
pe care le poți accesa și modifica oricând.
DATE RANGE – sau intervalul de timp pentru care vrei să vizualizezi anumite informații. Acesta poate fi
schimbat foarte ușor, de la ziua curentă și până la date vechi, din prima zi în care ai setat contul tău Google Analytics.
Pe măsură ce schimbi datele, se schimbă automat și graficele, statisticile, numerele. Astfel, e foarte ușor să urmărești
anumite postări, traficul din anumite zile etc.
Știm, pare foarte multă informație, dar cu cât exersezi mai mult și “te joci” în Google Analytics, cu atât vei stăpâni mai bine aplicația și o vei folosi mai eficient pentru a îmbunătăți conținutul blogului tău, dar și traficul sau numărul de vizitatori care îl accesează. Mult spor!
Mărcile întegistrate și mărcile de comerț aparțin proprietarilor de drept. Utilizarea lor în acest tutorial are doar scop de prezentare a funcționalității aplicațiilor și de ilustrare a procedeelor descrise în cuprinsul acestui text.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Probabil ați auzit de multe ori expresia “mâncăm întâi cu ochii”. Ei bine, este o regulă mai mult decât
valabilă în cazul blogurilor culinare: vrei să oferi rețete minunate? Atunci, ambalează-le corect!
Înainte de a ajunge la ingredientele folosite și la fotografiile excepționale, trebuie ca blogul tău să
arate îmbietor și ca articolele tale să arate ordonat. Urmează 3 reguli estetice simple pentru un blog
culinar de succes:
Atunci când începi un blog culinar, scopul tău este de a-ți împărtăși pasiunea pentru mâncare cu întregul internet. Îți dorești ca rețetele tale să ajungă la cât mai multă lume și să fie încercate în bucătăriile oamenilor. În timp, vei vedea că blogul tău culinar și-a format o anumită categorie de public, în funcție de rețetele pe care le scrii, de stilul culinar, de fotografii, de ingredientele folosite etc. Așadar, va trebui să adaptezi stilul în care scrii pentru publicul tău. Asta face diferența dintre o revistă culinară, unde rețetele sunt pentru publicul larg, și un blog culinar personal, unde rețetele tale se adresează unui anumit segment de public.
Stilul general - este stilul tău de a găti o rețetă, de a scrie textul ei, de a face fotografii. Practic, stilul general este personalitatea ta, manifestată în fiecare postare de pe blog. Chiar dacă e foarte important să scrii o rețetă care să fie ușor de urmărit, cu ingrediente detaliate și pași de preparare cât mai bine explicați, partea de început și povestea rețetei reprezintă modul prin care îți poți manifesta personalitatea și stilul personal. Poți adopta un stil impersonal, în care să te axezi pe generalități legate de bucătărie și istoricul rețetei – este o rețetă din bucătăria italiană? Poți povesti istoria ei, variațiunile rețetei de-a lungul timpului sau nuanțele regionale. Orice consideri tu că ar putea încuraja cititorul să încerce rețeta, fără a-i oferi informații personale.
Poți adopta și un stil general personal, așa cum am făcut și eu pe teoskitchen.ro încă de la prima rețetă – le povestești nu atât despre istoricul rețetei, ci despre modul în care o vezi tu, cum a fost primită de familia ta, istoricul rețetei în familie, dacă este o rețetă moștenită de la mama sau de la bunica, întâmplări amuzante din timpul preparării, întâmplări cu o încărcătură emoțională puternică. Eu consider că, înainte de a încerca efectiv rețeta ta, publicul trebuie să fie mișcat de rețeta respectivă. Fie că îl faci să râdă alături de tine, fie că îl faci să plângă sau să își sune bunica mai des pentru că tu vorbești foarte frumos despre bunica ta, important este să îi trezești o emoție, să îi spui o poveste.
Indiferent de stilul general adoptat de la bun început, de la prima ta postare pe blog, trebuie să fii conștient că acesta este stilul care te definește și în funcție de el îți vei atrage o anumită categorie de public. Tocmai de aceea consider că este important să scrii rețete echilibrate: componenta emoțională – povestea pe care le-o oferi și în care cititorii se regăsesc, componenta informativă – tips and tricks despre rețetă, puțin din istoricul ei, variante de preparare etc. și componenta tehnică – rețeta în sine trebuie să fie foarte bine scrisă, cu toate ingredientele și variantele de înlocuire pentru unele dintre ele și un mod de preparare concis și foarte bine explicat.
Stilul fiecărei rețete în parte – este determinat de mai mulți factori, în funcție de publicul căruia te adresezi și de specificul rețetei.
Publicul țintă al fiecărei rețete. Toate cele 3 componente de care vă vorbeam mai sus trebuie adaptate publicului țintă al fiecărei rețete. Scrii o rețetă pentru mămici? În componenta emoțională povestește-le despre experiențele tale în parenting. În componenta informativă spune-le cu ce pot înlocui ingredientul x, astfel încât rețeta să fie acceptată de cei mici, cum pot transporta mai ușor preparatele la grădiniță sau școală, cum o pot aranja în farfurie ca să fie cât mai atractivă pentru copii. În componenta tehnică scrie rețeta pe un ton prietenos, la persoana a-2 a plural - “așezăm foaia de prăjitură” – pentru a le da impresia că gătiți împreună și deci, avându-te alături, nimic nu poate să meargă prost. Poți chiar să împarți pașii de preparare în “ce face mama” și “ce face micul bucătar” pentru a-i încuraja să gătească împreună.
Specificul fiecărei rețete. Stilul tău general trebuie adaptat specificului rețetei pe care o scrii. Este o rețetă specifică dintr-o anumită zonă a țării? Poți folosi cu încredere regionalisme, pe care cititorul din zona respectivă le recunoaște și astfel se identifică mai bine cu rețeta ta și cu tine ca blogger-bucătar. Șansele ca un cititor nou să reviziteze blogul tău și să îți încerce rețetele sunt mult mai mari dacă se identifică cu postările tale.
Scrii o rețetă în care promovezi un anumit produs? Gândește un text în care să scoți în evidență produsul respectiv fără ca publicul să considere că i-l impui. Nu exagera cu fotografiile produsului – o fotografie în care să prezinți produsul de aproape și o fotografie a preparatului final alături de produsul folosit în rețetă sunt suficiente pentru a transmite mesajul discret, fără ca cititorul să o considere o plasare de produs agresivă.
Odată ce ai stabilit cine ești ca blogger culinar, unde te poziționezi, ce dorești să transmiți, cât din personalitatea ta lași să se vadă pe blog, cui te adresezi în general și cu fiecare postare în parte, îți va fi mult mai ușor să păstrezi linia generală în fiecare postare. În teatrul Italian este o vorbă - “il filo rosso” sau linia roșie principală pe care merge piesa de teatru. Apoi sunt variațiunile în funcție de personal, situație, emoții. Consideră fiecare rețetă pe care o postezi pe blog ca propria ta piesă de teatru, pe care tu o dirijezi în funcție de firul roșu.
Spor la scris!
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Știm că tu îți dorești ca blogul tău culinar să fie unul de succes. Știm ca îți dorești ca rețetele tale să ajungă la un public cât mai mare și să fie încercate de cititori. Din momentul în care ai postat rețeta pe blog, urmează cel mai important pas pentru a atrage cititorii: promovarea ei. Așa cum am povestit în tutorialele precedente, postăm link-ul și fotografia cea mai reprezentativă pentru rețetă pe rețelele de socializare: Facebook, Instagram, Pinterest, Google+.
Cel mai accesibil canal de comunicare este Facebook. Mai jos voi explica ce trebuie să ai în vedere pentru a-ți lansa campaniile de Facebook.
O altă modalitate eficientă este promovarea pe Google, dar și alte canale pe care le considerați potrivite pentru blogul și obiectivele voastre.
Sponsored post pe Facebook. Ai postat rețeta pe Facebook, rețeaua de socializare cu cel mai mare impact și sursa numărul 1 de trafic pe blog. Trebuie să știi că Facebook are propriii algoritmi de funcționare, și chiar dacă pagina ta are un număr mare de fani, postarea nu va ajunge la fiecare dintre aceștia, ci doar la un x număr dintre cei care au dat like paginii. De aceea trebuie să promovezi postarea, apăsând butonul de BOOST POST aferent fiecărei postări.
Facebook Ads Creator și Power Editor. Există două opțiuni pentru a crea reclame pe Facebook: Facebook Ads Creator și Power Editor. Chiar dacă Facebook Ads Creator este mai puțin complex în ceea ce privește posibilitățile de promovare, este mult mai user-friendly, deci îl recomandăm în special pentru utilizatorii începători în ale promovării pe rețelele sociale. Fiecare postare sponsorizată pe Facebook are 3 nivele – CAMPAIGN – unde stabilim obiectivele campaniei, AD SET – unde stabilim audiența, bugetul și durata promovării și AD – unde stabilim detaliile individuale ale fiecărei postări, cum ar fi imaginea și textul folosite.
Pe măsură ce devii confortabil cu modalitățile de sponsored post, poți încerca să folosești Power Editor, un creator de postări sponsorizate și reclame pe Facebook, care îți oferă mai multe opțiuni de promovare. În Power Editor poți crea reclama care să se adreseze unui număr mai mare de utilizatori Facebook sau ceea ce numim “bulk ads”. Prin intermediul Power Editor poți alege inclusiv device-ul pe care să fie afișată reclama ta sau sistemul de operare, momentele zilei sau intervalul orar, dacă o reclamă este afișată o dată sau de 2-3-4 ori unui utilizator etc.
Care e scopul reclamei tale pe FB? E foarte simplu să apeși butonul de boost post și să stabilești un buget pentru fiecare postare, însă trebuie să alegi cu grijă audiența sau persoanele cărora te adresezi printr-o anumită postare. Trebuie să știi foarte clar care este scopul reclamei tale pe FB (sau Facebook Ad): vrei ca oamenii să interacționeze cu postarea ta, să îi dea like, să lase comentarii, să distribuie postarea sau îți dorești ca postarea ta să îi trimită pe blog mai degraba decât să strângă like-uri?
3 obiective pentru un blogger culinar într-o postare pe Facebook:
Buget & durata campaniei. Stabilirea bugetului este un aspect foarte important al unei postări sponsorizate. Poți alege între o sumă zilnică (x ron/zi) sau un lifetime budget (x ron/întreaga durată a campaniei). Trebuie, de asemenea, să alegi o dată de început și de final pentru campanie sau să optezi pentru a opri tu campania, fără a stabili o dată de final. Aceste opțiuni sunt foarte flexibile și te ajută foarte mult în promovarea unei rețete: dacă rețeta a prins foarte bine la public, poți să crești foarte ușor bugetul și durata de desfășurare a campaniei. Dacă rețeta nu a prins, poți opri campania în orice moment (chiar dacă ințial ai ales să ruleze 5 zile, de exemplu) pentru a nu cheltui inutil.
Unde plasezi postarea ta sponsorizată? Ai trei opțiuni de plasare a postării sponsorizate:
Fiecare dintre cele trei are punctele ei forte și le poți folosi în funcție de publicul target. Opțiunea care oferă cea mai mare vizibilitate postărilor tale este cea de news feed.
Sper că ți-am oferit un mic ghid de folosire a postărilor sponsorizate și că îl vei folosi cu success pentru ca blogul tău și rețetele tale să ajungă la un număr cât mai mare de cititori.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Conținut indisponibil!
Pentru a avea acces la acest conținut vă rugăm să acceptați politica de cookie-uri.
Adresa Lidl Discount SRL
Sediul central Strada Cpt. Av. Alexandru Șerbănescu, nr. 58 A, Sector 1, BucureștiSediul social:
Sat Nedelea, comuna Ariceștii Rahtivani D.N. 72, Crangul lui Bot km. 73+810, jud PrahovaVrei să ne transmiți ceva?